Sunday, May 27, 2012

SeHat @ SiHaT??

 Beza ke SEHAT @ SIHAT???

Bertambah SEHAT bermaksud bertambah berat badan... boleh tak nak cakap cmtu... seriusly i'm put on weight. Ramai staff dah menegur.  Mungkin sbb effect ubat yang dimakan... Ubat itu telah meningkatkan selera makan dengan jaya. Lapar sentiasa. Semua makanan nampak sedap. Hurmmm... Sudah nak control diri. Sampai BP pun dah naik hingga 132/92. Bahaya. Bahaya. Mak dah bising. Dia kate "kawal sikit makan" . Tak takut ke. She means tak takut ke kena hypertension. Yela. Takkan nak tambah koleksi ubat kan. Ubat HPT sedangkan ubat sekarang pun dah tak terlarat nak makan. 


Staff pun dah komen : cik aida sihat sekarang, kembung pipi! psiko la. 


Kebenarannya : Berat saya sekarang ialah 47kg, tinggi saya memang tetap ah 146 cm. Jadi BMI saya sekarang ialah 22.0 . Ideal body weight. Sepatutnya OK la kan! 

Tetapi disebabkan staff di Setiu tak pernah tengok saya seSEHAT ini, jadi mereka nampak saya naik berat sedangkan kalau staff contohnya di Kuala Berang dah pernah tengok saya versi SEHAT cakap OK je dengan berat badan sekarang. 

Tadi tanya senior PZM , cakap la, camne ni kak ratna, bertambah SEHAT ni. Die kate OK la, kalau dulu nampak kurus sangat, nampak cengkung. 

Sebagai PZM sepatutnya x perlu risau sbb dah tahu BMI memang ideal, bukan setakat normal tetapi ideal body weight tetapi sikap manusia kot, kalau dah ditegur ke arah negatif lama2 terpengaruh juga sedangkan i know better my body status. 

Tetapi baiknya, saya dah bersukan sekarang, main bola jaring at least 3x/week. At least la kalau sesibuk mana pun, kalau x sibuk sangat x keluar daerah ke waktu petang, insyaallah akan turun main. At least 30 min per session. Biasanya lebih lame dan non-stop.  Dengan BMI yang normal, exercise 3 times per week wth at least 30 minutes duration per session is quite OK la kan. Lagipun dengan tahap kesihatan yang tak berapa membolehkan saya bersukan secara bebas, i mean kena pilih sukan yang sesuai dengan keadaan kaki saya,OK la kan pe yang saya lakukan. Juz dat i'm focusing on reduce fat percent 1st rather than reduce my weight which will be my second target. 

Good LucK untuk Diri Sendiri.  Assalamualaikum.

2 comments:

  1. I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is
    written by him as nobody else know such detailed about my trouble.
    You're amazing! Thanks!
    Stop by my webpage :: get rid of static

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete