Monday, March 21, 2011

REDHA itu sukar ... Tetapi INDAH...

Hati tak tenang.. Jiwa keresahan.. di mana2 ade kegelisahan... ketenangan hilang entah ke mana.. yang ade hanye ade sekeping hati yang resah.. jiwa yang kosong.. hati yang berduka.. mata yang kadang kala mengalirkan air mata...

Ke mane pergi kekuatan jiwa.. ke mane hilang nya ketabahan hati.. jauh lari semangat diri...

Hidup ini penuh dugaan...

Lepas satu.. satu lagi dugaan mendatang...

Menyalahkan takdir.. itu ajaran songsang...

ape bezanya PASRAH dan REDHA
apa pula bezanya REDHA dan PUTUS ASA

nampak serupa.. namun berbeza

yang penting kena ada REDHA ... ayah kawan saya kate "SIAPA YANG REDHA DENGAN DUGAAN YANG DIHADAPINYA.. AKAN MENDAPAT BALASAN BAIK"

ke mane dan di mane mahu mencari rase "REDHA" menghadapi dugaan ... jika hati asyik merintih.. bersedih..

saya hilang arah... hidup diselubungi dengan kedukaan yang berpanjangan.. adakah ini dugaan atau adalah balasan dosa2 yang pernah dilakukan..

saya tahu orang akan cakap "BE STRONG!".. dua perkataan yang kadang2 tak mampu nak dilaksanakan... sukar sebenarnya.. berat mata yang memandang.. berat lagi yang menanggung... memang betul.. berkata2 mudah tapi praktikalnya susah..

saya cuba.. saya berusaha...

dugaan berat ini berpanjangan... sudah hampir 4 bulan.. tetapi yang teruk 1 bulan terakhir ini..

mungkin saya kurang SABAR.. mungkin saya jenis yang LEMAH SEMANGAT.. mungkin saya KURANG TABAH... tapi saya mencuba... saya selalu mencuba..

ya

saya menangis... saya bersedih... tapi bukan sepanjang mase.. ade ketika nya apabila saya tak mampu nak bertahan... saya tertekan.. saya hilang arah... sungguh... saya cube ketawa.. senyum.. gelak.. namun saya tak mampu nak bertahan sepanjang mase..

Pilihan yang saya ade???

REDHA dengan ujian hebat ini.. Walau saya tahu... Mungkin dugaan lebih hebat akan ade .. Hidup kita mungkin tak semanis orang lain.. Tetapi mungkin juga tak sepahit orang lain..

Saya berharap saya kuat melaluinya... Saya harap saya mampu bertahan...

No comments:

Post a Comment