Monday, January 9, 2012

BuKAN InsAn SemPurNa...

Salam..

Alhamdulillah... keadaan bertambah baik dari segala sudut. Harap sudah tidak ada yang marah mahupun sakit hati dengan saya. Kerja bertambah busy. Yup. Saya perlu lebih banyak belajar memberi arahan dan menyerahkan tugas. Demanding is good. Tetapi perlu tahu tak semua kita mampu lakukan sendiri. We need assisstant to help. Sementelah kerja menimbun2.

Kite BUKAN INSAN SEMPURNA. Nobody perfect but we are good enough when we can accept kelemahan dan belajar dari kesilapan. Serius. Cukup bagus.

Tadi sy menegur 2 orang staf merupakan urusetia program. Seorang senior yang telah lama bekerja (tak lama sangat she is only 30 something) dan seorang lagi adik la (only 23 yr old). Mereka urusetia satu program. Saya tegur program yang tidak organize dan not well prepared. Secara jujurnya sebelum saya buat teguran saya dah berfikir banyak kali.

Adakah perlu? Tidakkah terlalu awal? Atau adakah saya ? Atau mungkin saya bukan orang yang sepatutnya bercakap sbb unit lain wlpn sy memang terlibat?

Setelah berfikir panjang. Rasa tak salah saya menegur dengan niat menjadikan program lebih baik. Sebab kalau bukan saya yang menegur, orang lain mgkin tak menegur.

"Ok. Kita buat post-mortem. Kelemahan program supaya tak berulang lagi"

Saya paham mereka masih baru dalam handle program. Trust me. Handle program wlpn dah lama kite bekerja tetapi bukan perkara mudah.

" Kita adalah urusetia. Wlpn kita dah ade AJK yang kita serahkan tugas, tapi kite perlu pantau jangan let go je. X boleh. Sbb at d end segala kelemahan orang akan tanye sape yang incharge program. dan kita akan dipersalahkan. Tanye walaupun itu isu kecil sbb kite berhak tahu. Biarlah orang kate kite x percayakan orang, asalkan program kite berjalan lancar"

Secara jujurnya, memang ya. kadang2 kita tak tanye AJK yang dilantik. Atas 2 sebab. Mungkin kita rase mereka memang boleh diharap dan yang kedua kerana kita takut mereka kata kite tak beri kepercayaan pada orang. Dats not d issue apabila cara kita bertanye adalah betul. Say d true. Kalau perlu rendahkan diri bagitau:

"minta maaf saya nak tanye. Bukan tak percaya pada .... tapi saya setiausaha jadi saya perlu tahu kot2 bos tanye saya, jadi saya tahu pe nak jawab" .. wlpn sebenarnya kita tanya sbb kite memang nak tahu dan perlu tahu.

Bnda kecil yg kite anggap x perlu, jangan dibuat main2. sbb yang kite rase kecil mgkin mncacatkan prog. Habis sesi itu, dieorg saya tq to me.

Petang td, sy msg lagi dioerg cakap, jgn ambil hati teguran n think positive. Bagi pujian dan semangat pada mereka yang sy percaya mereka boleh buat cume kena banyak berbincang, pikir possibility msalah yang mungkin berlaku, dan prepare for it. Sy jugak kate pada mereka. ada masalah bgtau sy, jgn simpan sendiri. We are working as teamwork.

Then, mereka menerima dengan baik. Alhamdulillah. Bila difikirkan lucu juga. Secara jujurnya saya bukan marah tetapi agak kecewa dengan program yang berjalan tetapi kurang persediaan. Melibatkan orang awam dengan kerjasama agensi luar sepatutnya lebih bersedia.

Saya suka membebel. Semua orang tak percaya. Haha. Itulah saya sekarang, Bukan membebel tetapi sekadar menegur ke arah kebaikan. Niat yang betul tidak salah. Senior atau junior bukan isu sbb kite bertukar pandangan dan pengetahuan. Saya banyak bertanye kepada staf bawahan sbb banyak yang saya tidak tahu. Jangan malu bertanye sbb kite perlu sentiasa belajar.

1 comment: